سلامت روانی خوب میتواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد در حالی که سلامت روانی ضعیف میتواند آن را بدتر کند. فردی که در جوامع مدرن زندگی می کند بیشتر هویت فردی خود را در سبک زندگی اش متجلی می سازد و بدین ترتیب سبک زندگی به گونه ای ملازم مدرنیته است، چون متضمن «انتخاب» است، مفهومی که در فرهنگ سنتی بی معناست، چون در زندگی گذشته انسان عملاً گزینشی در کنار نبود. سنت را باید یک کلان فرهنگ تاریخی دانست که به انسان و زمانه اش هویت میبخشد. اما در دنیای مدرن تجارت، شرکتها باید در روند خود تغییر ایجاد کنند و به سلامت کارکنان در محل کار بیشتر از قبل اهمیت دهند. یعنی اگر خواب کافی ندارید و در طول روز دچار خستگی مفرط، بی حالی و کسالت هستید؛ نشان دهنده این است که به ورزش، تغذیه سالم و حتی سلامت روان خود اهمیت کمی میدهید و متأسفانه دارای سبک زندگی ناسالم هستید. تاکنون تعاریف متعددی از «سلامت روان» ارائه شده که همگی بر اهمیت تمامیت و یکپارچگی شخصیت تاکید ورزیده اند. تقریباً در پایان دورهِ نئاندرتالها، آنها ابزارهای شاتل پرونی Châtelperronian را ابداع کردند که «پیشرفتهتر» از ابزار موستری بود.


در واقع، ما در این مثالهای ساده، گستره سبک زندگی و عوامل متعدد تأثیرگذار بر آن را خاطر نشان کردیم. شیوه کلی تفکری که افراد دارند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و هریک به گونه ای متفاوت به زندگی نگاه می کنند. یدهد. مانند سوره عصر، آیه ۲؛ احزاب، ۶۷ و ۱۰۰؛ حج، ۶۶، ۷۲؛ ابراهیم، ۳۴؛ علق، ۶؛ معارج، ۱۹ و ۲۰؛ اسراء، ۱۱ شوری، ۴۸؛ زخرف، ۱۵؛ و برخی دیگر از آیات قرآن، بخشی از ساحت جمعی انسانها را مورد نکوهش قرار میدهد. کارشناسان حوزه های مختلف علوم انسانی، لایف استایل را مجموعه رفتارها و فعالیت های یک فرد میدانند که در طول عمر و به صورت روزانه، انجام میدهد. بدین لحاظ، هر محققی که میخواهد در این حوزه به مطالعه بپردازد، موظف به روشن کردن معنای «سبک زندگی» است که آن را در نظر دارد؛ معنایی که حداقل رابطه «سبک زندگی» را با سایر پدیدهها و مفاهیم همجوار نشان میدهد. فردی که از سلامت روانی برخوردار میباشد به دلیل روحیه بالا و انرژی مثبتی که از خود منتشر میکند در امور مختلف خود موفقتر از سایر افراد است. هر اصطلاح از اصطلاحات علوم اجتماعی مانند سایر علوم در فضای مفهومی (Context) آن قابل درک است.


یا به بیان دیگر، تفاوت ماهوی در افکار، گفتار و کردار افراد در فضای خصوصی و عمومی وجود ندارد و نیازی به پنهان کاری نیست. به این دلیل که دویدن، شنا کردن، قدم زدن یا دوچرخه سواری معمولا باعث بهبود روحیه افراد می شود. تقریباً در اکثر تعریفهای سبک زندگی میتوان دو مفهوم را یافت که در تعریف سبک زندگی در نظر گرفته شده است؛ و در واقع هر دو مفهوم هم، به واژه «سبک» باز میگردد: اول، مفهوم وحدت و جامعیت و دوم، مفهوم تمایز و تفارق. هسته و دال مرکزی این مفهوم را میتوان مفاهیم در هم تنیده خودبنیادی تفکر بشر، انسان گرائی (اومانیسم و هیومنیسم)، قدسیت زدایی و تقدس زدائی ماده گرا (ماتریالیسم)، تکنیک زدگی افراطی، غیب ستیزی و شریعت ستیزی و وحی ستیزی و متن گریزی دانست. برای رهایی از تعقید و گره گشایی از مفهوم چند وجهی سبک زندگی مثالهای ایشان رهنمود خوبی است. می­توان مصرف­گرایی سیاسی را (به عنوان یکی از مؤلفه­های سبک زندگی جهانی) یک فن جدید برای مقاومت، پاپس کشیدن و اجتناب از اشکال سنتی مشارکت در سیستم­های مبتنی بر نمایندگی دانست.


با این همه ترکیب سبک زندگی این چنین معنا شدهاست: روش نوعی زندگی فرد، گروه یا فرهنگ، روش خاصّی از زندگی یک شخص یا گروه. به معنای شیوه زندگی خاص یک فرد، گروه، یا جامعه است. از «حیات طیبه» وضع موجود سبک زندگی غیر اسلامی و رسیدن به این رو، مبدأ نظام آفرینش را به گون ههای مختلف بیان کرده و نیز مبدأ آفرینش خود انسان و پایان زندگی دنیوی او را ترسیم نموده و دو نوع سبک زندگی الهی و غیر الهی را بیان کرده و ویژگیها و آثار هر دو را به شکل واضح آشکار میسازد. نتیجهگیری: برآورد میشود که حدود دو میلیون نفر در شهر تهران نیازمند خدمات بهداشت روان هستند. بنابراین می توان نتیجه گرفت اقسام سبک زندگی به حسب «نوع» به دو دسته کلی اختیاری و اجباری قابل تقسیم است که دو عامل بنیادی آن انتخاب فردی- الزامات اجتماعی و میزان آشکار بودن- پنهان کاری می باشد. 2- خادمیان، ط. (1386)، بررسی تاثیر رسانه های جمعی بر سبک زندگی (مطالعه موردی زنان شهر تهران).



If you liked this write-up and you would like to acquire much more info concerning مقالات آرایش، زیبایی و سلامت kindly take a look at our internet site.